انگلیسیها خط تلگراف زیردریایی بین کراچی و فاو را در خلیج فارس به سال 1864م. برقرار کردند. سرهنگ پاتریک استوارت مسئولیت اداره این خط مهم تلگرافی را بهعهده داشت که از جاسک، هنگام، بوشهر، فاو و بصره میگذشت. نامبرده یک کشتی تجاری، که به نام وی نامیده میشد، برای رسیدگی و مرمت خط تلگرافی مزبور در اختیار داشت (والادا، 1364: 72). به نوشته سدیدالسلطنه «انگلیسیها تلگراف تحتالبحری را در 1804م. مطابق 1281ق. در خلیج فارس بین کراچی و فاو به ریاست پاتریک استوارت تأسیس کردند. سفینهای که مأمور مرمت سیم است به افتخار کلنل مزبور تاکنون به نام استوارت موسوم است. رشته سیم را به جاسک و هنگام و بوشهر و فاو که جزء بصره است اتصال دادند (سدیدالسلطنه، 1363: 637).
کتابشناسی
سدیدالسلطنه کبابی، محمدعلی. 1363، بندر عباس و خلیج فارس/ اعلام الناس فی احوال بندر عباس. به کوشش احمد اقتداری، تهران: دنیای کتاب.
والادا، ر. 1364، خلیج فارس در عصر استعمار. ترجمه شفیع جوادی، تهران: مؤسسه سحاب.