الهة تراکیایی که طی مراسمی ارژیگون، بهویژه شبهنگام، پرستش میشد. چنین بهنظر میرسد که آیینهای پرستش این الهه را در کورنیت (حدود 425 ق.م) بهصورت همگانی اجرا میکردهاند و تقریباً در آتن همان زمان این آیینها فقط بهوسیلة گروههای خاص از مردم برگزار میشده است؛ بعدها مراسم قربانی نیز به آن افزوده شد. قبلاً در ادبیات کوتیس را معادل مادربزرگ خدایان (سیبل) برمیشمردند.